مالیات بر ارزش افزوده برای نخستین بار توسط فون زیمنس در سال ۱۹۱۸ به منظور فائق آمدن بر مسائل مالی کشورآلمان پس از جنگ جهانی اول طرح ریزی گردید. آدامز آمریکایی نیز در سال ۱۹۲۱ طرح مشابهی را ارائه نمود. لیکن علی رغم علاقه و تمایل شدید برخی کشورها در خصوص استقرار نظام مالیات بر ارزش افزوده، این مالیات به طور رسمی تا سال ۱۹۵۴ در هیچ کشوری به کار گرفته نشد. در سال ۱۹۵۴ ابتدا کشور فرانسه و به دنبال آن به تدریج کشورهای دانمارک و آلمان این نوع مالیات را در نظام مالیاتی کشور خود معرفی و اجرا نمودند. در منطقه آسیا، کره جنوبی نخستین کشوری است که در سال ۱۹۷۷ با کمک صندوق بین المللی پول توانست این مالیات رادر نظام مالیاتی خود پیاده نماید. در حال حاضر نظام مالیات بر ارزش افزوده در بیش از ۱۴۰ کشور جهان مستقرگردیده است. هم اکنون در کشورهای همجوار ما ترکیه، آذربایجان، ارمنستان، ترکمنستان، قزاقستان، ازبکستان، قرقیزستان، پاکستان، هند، بنگلادش، لبنان، اردن، مصر، نپال و سریلانکا این نظام مالیاتی را مستقر نمودهاند. [۲]
با نگاهی مختصر به تاریخچه استقرار و کاربرد نظام مالیاتی فوق میتوان گفت که ازسال ۱۹۵۴ به بعد کشورهای مانند آلمان فرانسه و دانمارک به عنوان پیشگامان به کارگیری این نظام مالیاتی جدید، نسبت به جایگزین نمودن نظام فوق به جای سایر مالیاتها اقدام کردند و سپس در دهه ۷۰ قرن بیستم سایر اعضا جامعه اروپا نیز نسبت به استقرار نظام مالیاتی فوق همت گماردند به گونه ای که امروزه این نظام مالیاتی در اکثر کشورهای جامعه اروپا نقشی قابل توجه در تامین منابع در آمدی دولتها به شمار می آید.[۳]
مالیات بر ارزش افزوده هنوز هم مالیاتی نسبتاً جدید به شمار میآید. این نوع از مالیات نخستین مرتبه چهل سال قبل و در قالب نوعی مالیات جامع ملی در کشور فرانسه به اجرا درآمد.[۴] از آن زمان به بعد، قانون مالیات بر ارزش افزوده به عنوان شکل اصلی مالیات غیر مستقیم از سوی بسیاری از کشورها در نقاط مختلف دنیا و در مراحل گوناگون توسعه اقتصادی اعمال شده است.[۵]به ویژه باید گفت که مالیات بر ارزش افزوده یکی از رایجترین شکلهای مالیات در ۱۵ کشور عضو اتحادیه اروپایی به شماره میآید.[۶] قانون مالیات بر ارزش افزوده از سوی کشورهای ژاپن [۷]چین[۸]کانادا[۹] کره[۱۰]و بسیاری از دیگر کشورهای آسیا، آمریکای شمالی و جنوبی، آفریقا اتخاذ شده و همچنین تقریباً در تمامی کشورهای اروپا [۱۱]و اتحاد شوروی سابق[۱۲] به اجرا در آمده است. به علاوه روند توسعه اتحادیه اروپایی، در کنار اصلاح قوانین نامزدهای بالقوه عضویت در اتحادیه، موجب گسترش نوعی یک روندی در شکل اجرای مالیات بر ارزش افزوده در اروپا شده است.[۱۳] در میان کشورهای بزرگ تنها آمریکا و استرالیا[۱۴] هستند که مالیات بر ارزش افزوده را در سطح فدرال ندارند. (بخشی از دلیل امر مشکلاتی است که در معرفی این نوع از مالیات در سطح دولتهای فدرال ایجاد می شود)، البته هر دو کشور نحوه اجرای این نوع از مالیات را به طور دقیق در دست بررسی دارند.
قابل توجه آن که، بسیاری از کشورهای که هنوز فاقد مالیات بر ارزش افزوده اند کشورهایی کوچک هستند. [۱۵] مطلوبیت مالیات بر ارزش افزوده برای کشورهای کوچک به ویژه جزیرههای کوچک، مسألهای است که هر روز بیش از پیش هویدا میگردد.
میانگین جمعیت کشورهای فاقد مالیات بر ارزش افزوده (به استثنای هند و ایالات متحده آمریکا) ۶/۷میلیون نفر است، و در مقایسه با آنها، میانگین جمعیت کشورهای دارای مالیات بر ارزش افزوده ۳/۳۸ است. علاوه بر این، پیش از یک چهارم کشورهای فاقد مالیات بر ارزش افزوده را اقتصاد جزیرههای کوچک تشکیل میدهد. تجربه کشورهای مختلف در زمینه مالیات بر ارزش افزوده به ناچار متفاوت بوده است. برای مثال، کشور مالت مالیات بر ارزش افزوده ای را که در سال ۱۹۹۵ اتخاذ کرده بود ( ۲/۳ ،۵/۷) لغو و سپس در آغاز سال ۱۹۹۹ دوباره به آن روی آورد اما در موارد دیگر از قبیل باربادوس مالیات بر ارزش افزوده را عموماً موفقیت آمیز شمردهاند.
بالا بودن بازده درآمدی مالیات بر ارزش افزوده در این کشورها همراه است که تحت شرایط یکسان مالیات بر ارزش افزوده در اقتصادهای عمدتاً متکی بر تجارت بین المللی بازده بالاتری دارد. بین اندازه کشور و اهمیت تجارت رابطه مشخصاً معکوسی وجود دارد. به این ترتیب طبق انتظار اقتصادهای کوچک و عمدتاً متکی بر تجارت کارآیی بالاتری دارند. «فلسفه مالیات بر ارزش افزوده ایجاد همبستگی و ارتباط منطقی در ساختار و سهولت اجرا و وصول مالیات میباشد و حامیان استقرار این نظام مالیاتی معتقدند که این نوع مالیات خصوصاً یکی از کارآمدترین نظامهای مالیاتی است»[۱۶]
به دلیل این معرفی سریع و همه جانبه مالیات بر ارزش افزوده قوانین اجرایی آن با بهره گیری از انواع و اقسام اصطلاحات به تصویب رسیده و در هر کشوری شکل خاص خود را دارد. تایت به حق این نوع از مالیات را پدیده مالیاتی بی همتا خوانده است.[۱۷] به همین دلیل فرصت چندانی برای تکامل مجموعه واژگانی مورد توافق همگان یا اتخاذ رهیافتی مشترک وجود نداشته است.[۱۸] نام «مالیات بر ارزش افزوده»، اصطلاحی بینالمللی نیست. این اصطلاح در زبان انگلیسی به دو شکل «مالیات بر افزوده ارزش» و «مالیات بر افزوده ـ ارزش» وجود دارد.[۱۹] هر دو سبک نگارش برابر نهاده اصطلاح اصلی به زبان فرانسه است[۲۰] و میتوان استدلال کرد که بهترین ترجمه برای این اصطلاح فرانسوی الاصل ajoutee de tax عبارت است از مالیات بر ارزش افزوده که البته در زبان انگلیسی رایج نیست، در کشورهای دیگر نیز از «مالیات برکالا و خدمات» استفاده میشود. همان طور که قبلاً نیز گفته شد، در سراسر این فصل از عبارت مالیات بر ارزش افزوده استفاده میشود[۲۱] اصطلاح «مالیات بر ارزش افزوده» بر عبارت مالیات بر کالا و خدمات ارجحیت دارد، زیرا ماهیت منحصر به فرد این نوع از مالیات را به شکل بهتری بیان می کند.
همچنین باید این نکته را در ذهن داشت که برخی از انواع این اصطلاحات را نمیتوان به خوبی به زبانهای دیگر ترجمه کرد. در نتیجه به دلیل نبود واژگان مشترک، نوعی نوسان ذاتی شکل میگیرد. نام «مالیات بر ارزش افزوده» اصطلاحی بین المللی نیست. این اصطلاح در زبان انگلیسی به دو شکل «مالیات بر افزوده ارزش» و مالیات بر افزوده – ارزش
به ویژه باید گفت که هیچ سازمان بین المللی وجود ندارد که نقش خاص نظارت بر عملکرد مالیاتهای بر ارزش افزوده را در میان کشورهای مختلف مثلاً به شیوه نقش نظارتی کمیته امور مالی سازمان همکاری و توسعه اقتصادی [۲۲] بر قراردادهای اجتناب از اخذ مالیات مضاعف و نقش اتحادیه بین المللی گمرکات (با نام سابق شورای همکاری گمرکات) درجمع آوری عوارض گمرکی داشته باشد. اگر چه کمیسیون اروپایی این کار را در قالب اتحادیه اروپایی انجام می دهد.[۲۳] اما باید گفت فاقد صلاحیت جهانی لازم برای نظارت بین المللی بر نحوه اجرای قانون مالیاتی فوق است. البته باید گفت که به رغم وجود تفاوت در اسامی و اصطلاحات مختلف، مالیات بر ارزش افزوده در سراسر جهان از مبنایی مشترک برخوردار است و در این فصل نیز همین مبنای مشترک محور مطالعه قرار میگیرد.
در بسیاری از کشورها چند نوع و درصد مختلف برای این مالیات وجود دارد. مثلا آلمان: مالیات استاندارد ۱۹٪ و برای موادغذایی، مطبوعات و کتاب ۷٪ و اجرت پزشک صفر٪ ولی دارو ۱۹٪ است. کمترین سطح مالیات بر ارزش افزوده را در اروپا سوئیس با ۸٪ و بالاترین را ایسلند با ۲۵،۱٪ داراست. در کشورهای دیگر جهان نیز بین ۴ تا ۲۵٪ رایج است (ژاپن ۵٪، ترکیه ۱٪، ۸٪ و ۱۸٪، سوئیس صفر تا ۸٪، ایالات متحد آمریکا صفر تا ۱۰٪)
هدف از این فصل، منحصراً محدود به ساختار حقوقی لازم برای اجرای این نظام با توجه به پیاده سازی این نظام از سوی سایر کشورها است.
فصل اول ـ اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده در سوئیس
نظام اقتصادی سوئیس یکی از با ثباتترین نظامهای اقتصادی جهان است. سوئیس در عرصه جهانی دارنده یکی از جذابترین سیستمهای مالیاتی به حساب میآید و به عنوان بهشت فرار مالیاتی شناخته نمیشود. سیستم مالیاتی سوئیس از خوشنامی ممتازی در وجود روابط دوستانه بین شرکتها و مسوولان امور مالیاتی برخوردار است؛ به نحوی که شرکتها به مذاکره با مسوولان امور مالیاتی دعوت میشوند و به رسیدن به شرایط مورد توافق و خاص برای مشخص کردن نحوه پرداخت مالیات تشویق میشوند. به علاوه بسیاری از شرکتها نظیر شرکتهای هلدینگ از پرداخت مالیات روی درآمدهایی که از سهامداری در شرکتهای سرمایهپذیر به دست میآورند مانند سود تقسیم شده (Dividends) یا سود سرمایه (Capital Gains)، معاف هستند. سوییس یکی از ثروتمندترین کشورها است. سوییس عضو اتحادیه اروپا نیست ولی عضو انجمن تجارت آزاد اروپا (EFTA) است. در سال ۱۹۹۹ میلادی سوییس با اتحادیه اروپا قرارداد بست و عضو EFTA گردید. به موجب این قرارداد، داد و ستد بین کشورهای عضو اتحادیه با سوییس آسانتر گشت و درآمد سرانه در این کشور با ۳۹٬۰۰۰ دلار برای هر نفر از بالاترینها در جهان است.[۲۵]
انواع مالیاتها برای تأمین هزینهها در بودجههای عمومی (کنفدراسیون، کانتونها و کمونها) اخذ میگردد. در سوئیس، سیستم مالیاتی به صورت فدرال طراحی شده است.که سه سطح دارد: مالیاتهای در سطح فدرال، مالیاتهای در سطح استانی و مالیاتهای در سطح شهرداری و تعیین حدود اختیارات وضع مالیات به عهده قانون اساسی دولت فدرال است. هر ۲۶ استان قوانین و مقررات و سطوح مالیاتی مخصوص به خود دارند تحت قوانین استانی، شهرداریها نرخ مالیاتی خود را به طور مستقل تعیین میکنند.
در سال ۱۸۴۸ یعنی در همان سالی که دولت فدرال سوئیس تشکیل شد، اختیارات قانونی برای وضع عوارض گمرکی از کانتونها به کنفدراسیون منتقل گردید. در همان حال اختیارات وضع مالیات بر درآمد و مالیات بر ثروت ویژه به عهده کانتونها گذارده شد. بنابراین کانتونها به عنوان دولتهای خود مختار تا زمانی که حدود اختیارات مختص کنفدراسیون را نقض نکردهاند برای وضع هر نوع مالیاتی صاحب اختیار خواهند بود. تا پیش از جنگ جهانی اول، درآمد حاصل از عوارض گمرکی برای برآوردن هزینههای کنفدارسیون کافی بود. در پایان جنگ، مالیاتهای تمبر معرفی شدند. بعدها به دلیل نیاز دولت به ابزارهای مالی دیگر، وضع مالیاتهای مستقیم توسط کنفدارسیون معرفی گردید که این وظیفه اینک به عهده کانتونها گذارده شده است. در ابتدا، مالیات بر ثروت ویژه به عنوان مهمترین منبع درآمدی برای کانتونها به شمار میرفت، مالیات بر ثروت ویژه به عنوان مهمترین منبع درآمدی برای کانتونها به شمار میرفت، مالیات بر درآمد حاصله تنها به صورت مکمل وضع میشد. نظام مالیاتی از مالیات بر ثروت ویژه به اضافه مالیات بر درآمد مکمل به نظام مالیات بر درآمد کل همراه با مالیات بر ثروت ویژه مکمل تغییر، کاهش مالیات بر ثروت ویژه و افزایش مالیات بر درآمد را به دنبال داشت. این تحول در سال ۱۹۴۰ منجر به معرفی مالیات به اصلاح دفاع ملی گردید که در حال حاضر به مالیات مستقیم فدرال موسوم است. امروزه این مالیات همراه با مالیات بر ارزش افزوده، از مهمترین مالیاتها برای دولت فدرال محسوب میشوند. بدین ترتیب تنها تعداد معدودی از مالیاتها هستند که کنفدراسیون برای وضع آنها اختیارات قانونی منحصر به خود مطالبه میکند (مالیات بر ارزش افزوده، عوارض ـ مالیات کالاهای خاص داخلی، حق تمبر، مالیات تکلیفی و عوارض گمرکی پیرو مواد ۱۳۰ و ۱۳۳ قانون اساسی فدرال). ضمن این که قانون اساسی به کانتونها برای وضع قوانین مالیاتی خود اختیارات گستردهای اعطا شده است. قانون اساسی کانتونی نیز همانند شهرداریها انواع مالیاتی را که مجاز به وضع آن هستند، تعریف میکند.
- کنفدراسیون
- مالیات بردرآمد
- مالیات بر سود خالص
- مالیات تکلیف
- مالیات بر معافیت از خدمت نظام وظیفه و ادارات دولتی
- مالیات بر ارزش افزوده
- حق تمبر
- مالیات تنباکو
- مالیات آبجو
- مالیات بر مشروبات تقطیری
- مالیات بر روغن های معدنی
- مالیات بر وسائل نقلیه موتوری
- عوارض گمرکی عوارض واردات و صادرات
۲۶ کانتون ـ هر ۲۶ استان قوانین و مقررات و سطوح مالیاتی مخصوص به خود دارند
- مالیات بردرآمد و ثروت
- مالیات سرانه یا مالیات خانوار
- مایات بر سود خالص و سرمایه
- مالیات بر ارث و هبه
- مالیات بر منافع سرمایه ای
- مالیات بر املاک
- مالیات بر انتقال اموال غیر منقول
- مالیات بر وسایل نقلیه موتوری
- مالیات بر امور تفریحی
- مالیات بر سگ
- حق تمبر
- مالیات بر نیروگا ه های آبی
- مالیات های مختلف
- ۳۰۰۰ شهرداری ـتحت قوانین استانی، شهرداریها نرخ مالیاتی خود را به طور مستقل تعیین میکنند.
- مالیات بر درآمد و ثروت ویژه
- مالیات سرانه یا مالیات خانوار
- مالیات بر سود خالص و سرمایه
- مالیات بر ارث وهبه
- مالیات بر منافه سرمایه ای
- مالیات بر املاک و مستغلات
- مالیات بر انتقال اموال غیر منقول
- مالیات بر تجارت
- مالیات سگ
- مالیات بر امور تفریحی
- مالیات ها ی مختلف
با عنایت به مراتب فوق مشخص میگردد مالیات فدرال درصدی از مالیات استانی است بنابراین مقدار مالیات از استانی به استان دیگر و از شهری به شهر دیگر متفاوت است
۱ ـ جایگاه و اهداف اجرایی مالیات بر ارزش افزوده در این نظام مالیاتی
در سال ۱۹۹۵سوئیس به جای سیستم قدیمی مالیات بر عایدات مشابه همسایگان اروپایی خودمالیات بر ارزش افزوده رابه مرحله اجراگذاشت. مالیات بر ارزش افزوده بر تمامی کالاها وخدمات ارائه شده بسته میشود. همچنین همه کالاهاوخدمات وارداتی مشمول این مالیات اعمال میشود.[۲۶] همانطور که در پیش گفته شد به طور کلی مالیاتها به انواع فدرال، ایالتی و عوارض شهری تقسیم میشوند. امروزه مالیات مستقیم فدرال همراه با مالیات بر ارزش افزوده، از مهمترین مالیاتها برای دولت فدرال محسوب می شوند. آنچه که را که قانون حاضر، مشمول مالیات بر ارزش افزوده یا خارج از شمول یا معاف از آن است، در کانتونها یا کمونها مشمول مالیات مشابهی نمیباشد. (ماده ۱۳۴ قانون اساسی فدرال) سازمان مالیاتهای فدرال مالیات مزبور را اخذ می کند و این سازمان هرگونه دستورالعمل مربوطه را تعیین و تصمیمات لازم را که صراحتاً در صلاحیت مرجع دیگری نباشد اتخاذ میکند.
در سال ۱۹۶۰ مالیات بر فروش (general sales tax) وضع گردید که به مرور نرخ این مالیات افزایش یافت که بعدها مالیات بر ارزش افزوده جایگزین آن شد.
مردم و جامعه سوئیس در همه پرسی ۲۸ نوامبر ۱۹۹۳ قوانین مالی جدید را پذیرفتند. بر این اساس از اول ژانویه ۱۹۹۵ دولت اجازه یافت مالیات بر میزان کارکرد (مالیات بر ارزش افزوده ) را که عبارتست از مالیات بر کالاها، خدمات و مصارف شخصی و نیز واردات دریافت نماید (مواد ۱۳۰ و ۱۹۶ بند ۱۴ قانون اساسی) مصوبه نخست مالیات بر ارزش افزوده (بر اساس مصوبه مورخ ۲۲/۶/۱۹۹۴ و نیز دستورالعملهای مختلف) که بر مبنای مصوبات قانونی مجلس و سازمان مالیاتهای فدرال تعیین گردید تا تاریخ ۳۱ دسامبر ۲۰۰۰ لازم الاجرا بوده است. مالیات بر ارزش افزوده در یکم ژانویه سال ۱۹۹۵ به اجرا درآمد، انگیزه تغییر در سیستم مالیات بر گردش کالا و خدمات به مالیات بر ارزش افزوده در اصل این حقیقت بود که مالیات بر ارزش افزوده در تمام کشورهای عضو جامعه اروپا نیز بنیاد نهاده شده بود. مبنای قانونی مالیات بر ارزش افزوده، دستور العمل شورای فدرال صادره در تاریخ ۲۲ ژوئن ۱۹۹۴ است.
قوانین مصوب شورای فدرال در خصوص مالیات بر ارزش افزوده مورخ دوم سپتامبر ۱۹۹۹ و نیز مصوبه جدید مالیات بر ارزش افزوده (بر اساس قانون اساسی) مورخ ۲۹ مارس ۲۰۰۰ و همچنین مصوبات اجرایی مختلف دیگر از تاریخ اول ژانویه ۲۰۰۱ از سوی سازمان مالیاتهای فدرال سوئیس قابل اجرا گردید.
کنفدراسیون فدرال سوئیس بر اساس ماده (۱۳۰) قانون اساسی فدرال و با توجه به نظر شورای فدرال در تاریخ ۲۵ ژوئن ۲۰۰۸ قانون مالیات بر ارزش افزوده را اصلاح نموده است.
نسبت به کل درآمدها، مالیات بر ارزش افزوده مهمترین منبع مالی دولت میباشد. درآ«د حاصل از این مالیات در سال ۲۰۰۱ حدوداً بالغ بر ۱۷ میلیارد فرانک، یعنی ۳۵ درصد کل درآمد مالیاتی دولت بوده است (این رقم در بودجه سال ۲۰۰۲ به ۶/۱۷ میلیارد فرانک بالغ گردید)
کنفدراسیون در هر مرحله از روند تولید و توزیع مالیات بر ارزش افزوده پس از کسر مالیات پراختی دریافت میکند که تهاتر یا کسر اعتبار مالیاتی دریافت مالیات به ویژه بر اساس اصل بی طرفی در رقابت صورت میپذیرد. از نظر تأثیر اقتصادی مالیات بر ارزش افزوده مالیاتی است که بر مصرف اثر میگذارد یعنی اصولاً مصرف نهایی کالای خریداری شده و خدمات دریافت شده مشمول مالیات است اصولاً مالیات بر ارزش افزوده بدون در نظر گرفتن شرایط اجتماعی، اقتصادی و شخصی مصرف کننده مطالبه میشود به دلایل سیاستهای اجتماعی بر مبنای قانون بسیاری از فعالیتهای مربوط به مایحتاج اولیه و کالاهای اساسی از شمول مالیات خارج شده و یا در میزان مالیات تخفیفی منظور شده است این در حالی است که طی سالهای گذشته در عناوین روزنامهها چنین خوانده میشد: «سوئیس نیمی از درآمد خود را در خارج از کشور به دست میآورد» سود حاصل از معاملات خارجی در قدرت اقتصادی سوئیس سهم عمدهای دارد. در این خصوص مالیات بر ارزش افزوده نقش عمدهای ایفا میکند. برای تقویت صادرات و اجتناب از زیانهای ناشی از رقابت بین شرکتهای سوئیسی در بازارهای خارجی، تجارت در خارج به طور کلی معاف از مالیات بر میزان کارکرد است به این ترتیب بنگاههای سوئیسی میتوانند بدون بار مالیاتی در بازارهای خارجی به رقابت بپردازند. بدینگونه فعالیتهای تجاری تنها مشمول قوانین مالیات بر میزان کارکرد در کشور مربوطه خواهند بود. در راستای حمایت صنعت توریسم خدمات هتلداری دارای نرخ مالیاتی ویژه است.[۲۷]
۲ ـ اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده سوییس
مطالبه مالیات بر ارزش افزوده تنها در اختیار دولت سوئیس است. کانتونها در اجرای مالیات بر ارزش افزوده و مطالبه آن دخالتی ندارند و از وجوهات دریافتی این مالیات نیز مستقیماً بهرهمند نمیگردند. کانتونها و کمونها مجاز نیستند بر فعالیتهایی که دولت سوئیس مشمول مالیات بر ارزش افزوده قرار داده و یا از شمول آن خارج نموده هیچگونه مالیات مشابهی وضع نمایند.
مالیات بر ارزش افزوده در داخل کشور یعنی در تمامی خاک سوئیس به جز مناطق آزاد گمرکی (بنادر و انبارهای بدون گمرک) اخذ میگردد.[۲۸] مالیات بر معاملات داخل کشور توسط سازمان مالیات بر ارزش افزوده مطالبه میشود این سازمان تمامی دستورالعملها و تصمیماتی را صادر میکند که صدور آنها مشخصاً وظیفه سازمان دیگری نباشد.
مالیات بر ارزش افزوده مالیات برمصارف عمومی است که بر همه مراحل تولید، توزیع و واردات کالا، صنایع خدماتی داخلی، کسب خدمات از خارج وضع میشود. نظر به این که این مالیاتی است که بر فرآیند گردش اقتصادی یعنی داد و ستد کالا یا ارائه خدمات وضع میگردد مالیات بر گردش اقتصادی گفته میشود. از آنجائیکه مالیات بر ارزش افزوده طبق برنامه ریزیهای صورت گرفته بر مصرف کننده تحمیل میشود معمولاً از طریق گنجاندن آن در قیمت فروش یا به عنوان یک قلم جداگانه در صورتحساب به او منتقل میشود. فقط آنهایی که مشمول مالیات بر ارزش افزوده هستند ممکن است اشارهای به این مالیات داشته باشند.
در مالیات بر ارزش افزوده صاحب حرفه یا شغل بدهکار مالیاتی محسوب میگردد اگر این فرد معاملهای انجام دهد مالیات بر ارزش افزوده متعلق را همراه با قیمت به خریدار منتقل میکند بنابراین مالیات بر ارزش افزوده به عهده دریافت کننده خصوصی یا مصرف کننده است (کسی که بار اقتصادی بر دوش او است و باید علاوه بر پرداخت قیمت کالا، مالیات بر ارزش افزوده را که همراه با قیمت میباشد تقبل نماید) بنابراین مالیات بر ارزش افزوده در این سیستم مالیات غیر مستقیم است بعد از اتمام دوره مالیاتی (یک ساله) صاحب شغل باید صورتحسابی ارائه دهد که در آن میزان مالیات پرداختی و یا مازاد آن را خود محاسبه نموده است (اصل خوداظهاری) در مالیات بر واردات کالا مطالبه مالیات از طریق اداره گمرک و بر اساس اظهارنامه مبتنی بر قوانین گمرکی انجام میشود. در این سیستم فرآیند اظهار و محاسبه مالیات به گونهای ترکیبی است
نرخ های مالیاتی
میزان مالیات به نرخ استاندارد، ۸% هر فروش مشمول مالیات است، در مورد کالاهای موجود در گروه های خاص زیر نرخ کاهش یافته ۵/۲% بکار برده می شود:
- غذا و آشامیدنی ها، به استثناء نوشابه های الکلی
- گاو، طیور، ماهی.
- دانه ها، گیاهان زنده، گلهای چیدنی.
- غلات.
- علوفه و کود و غیره.
- دارو.
- روزنامه ها، مجلات، کتاب ها، و دیگر مطالب چاپ شده خاص:
- خدمات شرکت های رادیویی و تلویزیونی۰استثناء:نرخ های استاندارد برای فعالیتها با ماهیت تجاری) برای صنعت هتل داری و مهمان سراها نرخ خاص ۳٫۸% بکار می رود.
مالیات به نرخ ۸/۳% در مورد درآمد خدمات مهمانپذیر، هتلها و مراکز استراحتی درمانی و مکانهای مشابه (اجاره خانههای ویلایی، آپارتمانهای تفریحی و اتاق میهمان،کمپهای عمومی و …) اعمال میگردد.
محاسبه مالیات بر ارزش افزوده در این سیستم:
به موجب ماده (۳۴) قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب مارس ۲۰۱۳ دوره مالیاتی دوره یکساله است. سازمان مالیاتهای فدرال بنا به درخواست شخص مشمول مالیات، در موارد موجه با تعیین شرایط لازم، دورههای مالیاتی دیگر را مجاز اعلام میکند. در مورد مالیات بر ارزش افزوده در صورتحسابهایی که ارائه دهنده برای عرضه کالا و خدمات خود تنظیم میکند میتواند مبلغ مالیات و بهاء را یکجا ذکر کند در این صورت درج نرخ مالیاتی باید انجام شود. مبلغ مالیات پرداختی توسط مؤدی مشمول مالیات، بر اساس شرایط خاص به عنوان مالیات پرداختی قابل کسر است.
تأکید میگردد در صورتی که عملیاتی خارج از شمول مالیات باشد نمیتوان مالیات مربوط به عرضه و واردات کالا و خدمات برای استفاده و مصرف در قلمرو سوئیس یا خارج از کشور را به عنوان مالیات پرداختی کسر نمود فهرست عملیات خارج از شمول مالیات به موجب ماده (۲۱) قانون از جمله خدمات حمل و نقل کالا که مشمول خدمات مختص مقررات پستی میشود، مراقبتها و معالجات پزشکی و سایر خدمات مراقبتی، عرضه اعضای بدن انسان، عملیات نهادهای مددکاری اجتماعی، عملیات مربوط به حمایت از کودکان و نوجوانان، خدمات تشکیلات غیر انتفاعی و خدمات فرهنگی و …. تعیین گردیده است.
مبنای محاسبه مالیات بر خدمات و تحویل کالاهای داخلی، توافقی و با توجه به پرداختهای ناخالص وصول شده است که پیش از پرداخت مالیات از جمع شدن مالیات جلوگیری میکند (خریدهای مشمول مالیات و مالیات بر گردش کالا و خدمات): هر شخص مشمول مالیات می تواند جمع مبلغ کل پیش پرداخت مالیات ها را از مالیات های ناخالص گردش معاملات خود کسر کند.(اصل تمام مرحله ای نهایی).