۲-۲-۱۰-۱- طراحی محصول سبز
۲-۲-۱۰-۲- قیمتگذاری کالاهای سبز
۲-۲-۱۰-۳-توزیع منطبق با معیارهای سبز
۲-۲-۱۰-۴- تبلیغ سبز
مطالعات گذشته، ما بحث بازاریابی سبز و خرید سبز مصرفکننده را به طور کلی مورد بحث قرار دادهاند، اما هیچ یک روابط بین نگرش مصرفکننده نسبت به سبز بودن چهار آمیخته بازاریابی سبز و تأثیر آن بر خرید مصرفکننده را به طور نظاممند مورد بررسی قرار ندادهاند (رعنایی کردشولی & یاری بوزنجانی, ۱۳۹۱).
شکل شماره (۳) مدل مفهومی تأثیر آمیخته بازاریابی سبز بر خرید مصرفکنندگان:
منبع: (رعنایی کردشولی & یاری بوزنجانی, ۱۳۹۱)
برای عملیاتی ساختن مفاهیم بهکاررفته در مدل پژوهش انجامشده، هر یک از این مفاهیم به تفصیل مورد بحث قرارگرفته و پس از مرور دیدگاههای ارائه شده در خصوص هر یک از آنها، تلاش شده تا معیارها و شاخصهای نسبی برای اندازهگیری هر مفهوم استخراج شود.
جدول شماره (۲-۲) معیارهای آمیخته بازاریابی سبز
آمیختههای بازاریابی سبز | معیارهای سنجش |
تبلیغ سبز | ۱- نوعی سبک زندگی را ترویج میدهد (ککس،۲۰۰۸)
۲- بیانکنندهی مسئولیتپذیری زیستمحیطی شرکت باشد (ککس،۲۰۰۸) ۳- ویژگیهای زیستمحیطی محصولات را بیان می کند (پولونسکی و همکاران ۲۰۰۱، گارد و کووال). ۴- آگاهی مصرفکنندگان را نسبت به مسائل زیستمحیطی افزایش دهد ۰پولونسکی و همکارانش ۲۰۰۱). |
قیمت سبز | ۱-منصفانه و معقولانه بودن قیمت (لی و همکارانش،۲۰۱۰، ژیا و همکارانش،۲۰۰۷).
۲- ارائه ارزش خوب در برابر قیمت پرداختی (جهری و ساهاس کمونتری،۱۹۹۸). |
خرید سبز | ۱- از مسائل زیستمحیطی آگاهی داشته باشد (چلگاملیچ و همکاران،۱۹۹۶، گان و همکاران، ۲۰۰۸، باربر و همکاران،۲۰۰۹، لوراچ و همکاران،۲۰۰۱).
۲- در هنگام خرید به عناصر تشکیلدهنده محصول و اثری که بر محیطزیست دارد توجه نماید (جریو همکاران،۱۹۹۸، تقیان و همکارانش،۲۰۰۶). ۳- کیفیت محصول سبز مد نظر داشته باشد (گان و همکارانش،۲۰۰۸و دهی شا). ۴- نوع بستهبندی محصول و قابلیت بازیافت آن را مد نظر داشته باشد (تقیان و همکارانش، ۲۰۰۶). ۵- به قیمت محصول تو جه نماید (جری و همکاران،۱۹۹۶، گان و همکارانش،۲۰۰۸و دهی شا). ۶- جنبههای زیستمحیطی را به سایر معیارهای خرید خود اضافه نماید (دهی شا). |
توزیع سبز | ۱- استفاده بهینه از میزان فضای موجود
۲- استفاده از ناوگان حملونقل جدید و از لحاظ اکولوژیکی اثربخش باشد. ۳- استفاده از سوختهای سبز مانند سوختهایی که میزان سولفور موجود در آنها کم است و همچنین استفاده از سوختهای جایگزین مانند گاز طبیعی ۴- استفاده از خطوط ریلی و حملونقل دریایی برای محمولههای حجیم ۵- تشویق افراد در جهت رانندگی مقرون به صرفه، به منظور کاهش اسراف سوخت (دهی شا). |
منبع: (رعنایی کردشولی & یاری بوزنجانی, ۱۳۹۱)